Verslo modelis

Kaip jūs veikiate?

Paskutinė platformos tema suteiks progą apibendrinti ir į vieną drobę suguldyti viską, ką dabar žinote apie savo socialinį verslą. Struktūruotai apžvelgę visas kertines savo verslo modelio dalis pamatysite, ar (ir kaip) jūsų poveikį kuriančios veiklos siejasi su komercinėmis veiklomis ir ko dar trūksta, kad idėja taptų verslu. 

PAMATYK

SUŽINOK

Kaip sukurti socialinio verslo modelį?

Jūsų verslo modeliui sukurti ir aprašyti naudosime visame pasaulyje populiarų įrankį – business model canvas. Tai yra strateginio valdymo įrankis, padedantis verslams aiškiai, greitai ir paprastai nupasakoti savo verslo idėją – kokią vertę ji kuria ir kertinius jos komponentus. 

Šis įrankis yra šiek tiek patobulintas socialiniam verslui, kad atlieptų socialinio verslo dvilypę prigimtį – socialinio poveikio ir komercinės-ekonominės veiklos sintezę. Įrankis skatina atsižvelgti ne tik į ekonomines, bet ir į poveikį kuriančias veiklas. 

Socialiniams verslininkams ši užduotis – aiškiai ir suprantamai papasakoti savo verslo modelį – gali pasidaryti dvigubai didesniu iššūkiu. Juk reikia paaiškinti ne tik verslo, bet ir poveikį kuriančius procesus – kaip organizacija kurs tiek finansinę, tiek socialinę vertę. 

Socialinio verslo modelis

Socialinio verslo modelį sudaro šie komponentai: 

Vertės pasiūlymas

Organizacijos širdis.

Segmentai

Kam kuriate vertę?

Kanalai

Kaip pasieksi savo klientus?

Santykiai su bendruomene

Kaip bendrauji su klientais?

Pajamos

Kiek pajamų atneš jūsų sukurta vertė?

Pagrindiniai resursai

Apčiuopiami ir neapčiuopiami, be kurių jūsų verslo modelis negalėtų veikti.

Pagrindinės veiklos

Kaip kuriate socialinę ir ekonominę/komercinę naudą?

Partnerystės

Detalizuoja jūsų organizacijos tiekėjus, bendrininkus ir kitus partnerius.

Kaštai

Kokia yra kaštų struktūra, kuri palaiko jūsų verslą?

1. Vertės pasiūlymas

Vertės pasiūlymas yra organizacijos širdis. Be naudos gavėjų ir klientų organizacija tiesiog neturėtų prasmės egzistuoti, todėl verslo modelį pildyti pradedame nuo atsakymo į klausimą – kokią vertę mes jiems kuriame?

Verslo modelyje vertės pasiūlymas turėtų vienu trumpu sakiniu paaiškinti, kokią vertę kuriate savo auditorijoms ir kodėl jos turėtų norėti pas jus sugrįžti vėl ir vėl.

Pavydžiai

Vertės pasiūlymas naudos gavėjui

Kokią vertę mes kuriame savo tikslinei auditorijai? Šis klausimas neturėtų sukelti didelio iššūkio – ankstesnėse platformos temose jau gilinotės į problemą, kurią sprendžiate, ir planavote savo poveikį. 

Pavyzdžiui, socialinio verslo kuriama vertė savo naudos gavėjams galėtų skambėti taip: “Prasmingo ir oraus darbo galimybės žmonėms su negalia” arba “Kokybiškas, įtraukiantis ir šiuolaikinius poreikius atliepiantis švietimas vaikams kaimiškose vietovėse”.

Poveikio matavimas

Kitas žingsnis, įvardinti, kaip žinosite, ar pasiekėte ir išpildėte savo poveikio vertės pasiūlymą. Tai – ne kas kita kaip jūsų pasirinkti poveikio matavimo indikatoriai.

Vertės pasiūlymas klientui

Vertės pasiūlymas klientui turi paaiškinti, kodėl kažkas norės pirkti jūsų prekes ar paslaugas ir kokią vertę jūs kuriate savo klientams, kurie už paslaugą moka pinigus.  Pavyzdžiui, “Kokybiškas ir prieinamas restoranas, kuris naudoja vietinius produktus” arba “Sprendžiamos vaikų užimtumo ir pedagogų trūkumo problemos kaimiškose vietovėse”

Atkreipiame dėmesį, kad, priklausomai nuo verslo modelio ir idėjos, vertės pasiūlymai klientui ir naudos gavėjui gali būti persipynę. Jeigu jūs turite labai komercinį produktą ar paslaugą ir konkuruojate su juo bendroje rinkoje – pavyzdžiui atidarėte restoraną, kuriame dirba neįgalieji, arba suteikiate darbo galimybes vienišoms mamoms ir pardavinėjate jų gamintą produkciją – jūsų vertės pasiūlymai bus pakankamai skirtingi. Naudos gavėjams kuriama vertė bus darbo galimybės, suteikti įgūdžiai, finansinė nepriklausomybė. Tuo tarpu klientams be jūsų misijos bus aktualu ir produkto savybės – kokybė, kilmė, funkcijos, patogumas – visa tai, ką jie vertina ir už ką norėtų mokėti pinigus būtent jums, net jei gali rinktis iš visų miesto restoranų. 

Kita situacija – jeigu jūsų produktas yra mažiau komercinis ir jį pirkdami klientai ar organizacijos perka ne tik jūsų paslaugą, bet ir kuriamą poveikį. Tokiu atveju, vertės pasiūlymai klientui ir naudos gavėjams skambės panašiau. Kaip ir mūsų anksčiau pateiktame pavyzdyje – vertė vaikams – kokybiškas švietimas, o vertė klientui, pavyzdžiui, perkančiai savivaldybei – sprendimas vaikų užimtumui ir specialistų trūkumui. 

2. Segmentai

Aprašę, kokią vertę savo tikslinėms auditorijoms kuria jūsų organizacija, įvardinkite ir pačius segmentus – kam kuriate vertę. Turbūt jau nebereikia kartoti, kad socialinis verslas turi dvi segmentų grupes: naudos gavėjus ir klientus. 

Abiejų šių grupių analizei platformoje skyrėme po atskirą temą, tad šiame žingsnyje reikės tik grįžti ir prisiminti, kas yra jūsų:

Naudos gavėjai

Kas susiduria su jūsų sprendžiama problema? Kam norite padėti savo siūlomu sprendimu?

Klientai

Kas pirks jūsų prekes ar paslaugas? Kas už jas sumokės?

3. Kanalai

Sklaidos kanalai parodo, kaip jūs pasieksite savo klientus ir bendrausite su tikslinėmis auditorijomis. Sklaidos kanalai gali būti patys įvairiausi – nuo mums puikiai žinomų socialinių tinklų, interneto svetainių, televizijos, iki labiau nišinių – iš lūpų į lūpas, specialistų rekomendacijos, parodos, konferencijos. Apibendrinant, kanalai – įvairiausi būdai ir keliai, kaip jūs pasieksite ir bendrausite su savo klientais bei naudos gavėjais. Verslo modelyje įvardinkite, kokiais kanalais pasieksite abu segmentus: ir klientus, ir naudos gavėjus. 

Sprendimų priėmime vartotojai dažnai pereina keletą etapų: kai dar nežino apie jūsų produktą, kai svarsto, ar verta juo pasinaudoti, kai priima sprendimą, kai įsigyja, ir galiausiai, kai pradeda juo naudotis. Galvojant apie savo sklaidos ir komunikacijos kanalus, verslininkams patariama pagalvoti apie visus šiuos etapus ir nuspręsti, kaip pasiekti ir padėti savo vartotojams kiekviename iš jų. 

Socialinio verslo atveju, egzistuoja ir dar viena dimensija – poveikis. Pagalvokite, ar visuose savo sklaidos kanaluose norite komunikuoti apie savo verslo poveikį? Ir atvirkščiai, galbūt kituose kanaluose reikėtų kalbėti tik apie poveikį ir neakcentuoti komercinių veiklų? Šis sprendimas priklauso nuo jūsų veiklos ir klientų tipo. Kam jie skiria didesnį prioritetą – ar jie perka iš jūsų tik dėl poveikio, ar jiems svarbesnė jūsų paslauga, jos savybės ir tik tada – poveikis. 

4. Santykiai su bendruomene

Su naudos gavėjais

Kokį ryšį norite kurti su naudos gavėjais? Ar siekiate kurti bendruomenę, ar atsiriboti?

Su klientais

Kokį santykį kursite su savo klientais? Ar norite būti šeimyniški, o gal – bendrauti išlaikant nuotolį?

5. Pajamos

Visos jau išvardintos verslo modelio dalys apžvelgia, kokią vertę ir kokioms auditorijoms kuria jūsų socialinis verslas. Kitas žingsnis pildant verslo modelį yra įvardinti, kiek pajamų atneš jūsų sukurta vertė.

Modelyje įvardinkite visus savo pajamų šaltinius ir nurodykite jų svorius procentais. Jeigu yra skirtumas, pažymėkite, kurios pajamos atkeliauja iš poveikį kuriančių veiklų (pavyzdžiui, laimėti projektai, parama, aukos), o kurios iš komercinių (prekių ir paslaugų pardavimai).

6. Pagrindiniai resursai

Likusios verslo modelio dalys analizuoja organizacijos vidų. Pradėsime nuo jūsų turimų resursų. Resursai apibūdina apčiuopiamus ir neapčiuopiamus dalykus, be kurių jūsų verslo modelis negalėtų veikti. Socialinio verslo atveju reikia įsivardinti resursus, kurie yra būtini jūsų komercinėms veikloms vykdyti, IR resursus, be kurių negalėtumėte kurti poveikio.

Pagrindiniai resursų tipai

Fiziniai

Pastatai, inventorius, transportas

 Intelektiniai

Prekinis ženklas, kontaktų tinklas, specifinės žinios

 Žmogiškieji ištekliai

Darbuotojai, partneriai, savanoriai, konsultantai

Finansiniai

Pinigai, kreditingumas, galimybė gauti paramą poveikio veikloms

Poveikio resursai

Poveikio matavimo metodai, tyrimai, papildomi resursai, reikalingi poveikio veikloms

Verslo modelyje išvardinkite pagrindinius resursus, kurie yra būtini vykdyti jūsų komercines ir poveikį kuriančias veiklas.

Išvardinus visus reikalingus resursus, rekomenduojama įsivertinti, kuriuos iš jų reikia turėti organizacijos viduje. Tai reiškia, kad jie priklauso būtent jums. O kuriuos galima užsitikrinti iš išorės, pavyzdžiui, mezgant partnerystes.

Žinoma, gali būti ir taip, kad šiuo metu neturite visų jums reikalingų resursų, ypač jei esate pradedantysis socialinis verslininkas. Tuomet šis žingsnis yra puiki vieta pagalvoti – kaip ir iš kur užsitikrinsite visus trūkstamus išteklius. Svarbu atkreipti dėmesį, kad turėtumėte prieigą ir prie komercinei, ir prie poveikio veiklai reikalingų resursų. Kitu atveju, kažkuri verslo pusė tiesiog negalės veikti ir verslo modelis žlugs – jūs arba nustosite generuoti pajamas, arba nebegalėsite kurti poveikio. 

Galiausiai, ši verslo modelio dalis yra puiki proga pagalvoti apie tuos resursus, kurių gali prireikti augant ir plečiantis ateityje, bei užsitikrinti, kad laikui atėjus, jie būtų prieinami. 

7. Pagrindinės veiklos

Pagrindinės veiklos nusako dalykus, kuriuos jūsų organizacija turi padaryti, kad sukurtų žadamą vertę tikslinėms auditorijoms. Taigi, užtikrinti, kad sukurtumėte ir socialinę ir ekonominę/komercinę naudą.

Verslo modelyje įvardinkite svarbiausias veiklas, kurios yra komercinės ir kurios kuria jūsų trokštamą poveikį.

Komercinė veikla

Intervencija (poveikio)

8. Partnerystės

Partnerysčių skiltis verslo modelyje detalizuoja visus jūsų organizacijos tiekėjus, bendrininkus, bendrakūrėjus, pagalbininkus. Partnerystės yra reikalingos jūsų organizacijai, kad pasiektumėte ir komercinius, ir poveikio tikslus.

Socialinio verslo modelyje įvardinkite, kokios partnerystės yra būtinos jūsų:

Komercinėms veikloms

Poveikį kuriančioms veikloms

9. Kaštai

Aptarę resursus, veiklas ir partnerystes, apžvelgėme vidinę jūsų socialinio verslo pusę. Iš jos galima spręsti, kokia yra jūsų kaštų struktūra, kuri palaiko visą šį mechanizmą. 

Modelyje įvardinkite visas savo patiriamas išlaidas ir nurodykite, kiek procentų kaštų kiekviena sudaro. Jeigu galima, pažymėkite, kurie kaštai kyla dėl poveikį kuriančios veiklos (pavyzdžiui, socialinio darbuotojo atlyginimas, mokymų sąnaudos, poveikio matavimo išlaidos), o kurie – dėl komercinės (pavyzdžiui, komunalinės paslaugos, produktų žaliavos). 

IŠBANDYK

Užpildyk žemiau esančius laukus – tavo atsakymai bus išsaugoti automatiškai!

Tavo verslo modelis

VERTĖS PASIŪLYMAS

Organizacijos širdis.

SEGMENTAI

Kam kuriate vertę?

KANALAI

Kaip pasieksi savo klientus?

SANTYKIAI SU BENDRUOMENE

Kaip bendrauji su klientais?

PAJAMOS

Kiek pajamų atneš jūsų sukurta vertė?

PAGRINDINIAI RESURSAI

Apčiuopiami ir neapčiuopiami, be kurių jūsų verslo modelis negalėtų veikti.

PAGRINDINĖS VEIKLOS

Kaip kuriate socialinę ir ekonominę/komercinę naudą?

PARTNERYSTĖS

Detalizuoja jūsų organizacijos tiekėjus, bendrininkus ir kitus partnerius.

KAŠTAI

Kokia yra jūsų kaštų struktūra, kuri palaiko jūsų verslą?

PASITIKRINK

This quiz is for logged in users only.


PIRMYN!

Užpildei visas užduotis, išsprendei visus testus?