Negalia gali tapti supergalia, o talentai – supeherojais. Tokios mintys dar prieš gerą pusmetį ėmė vis dažniau suktis socialinių verslininkių Emos Navickienės ir Aistės Krušinskaitės galvose. Jos susimąstė – kodėl taip retai reklamose galime išvysti neįgaliuosius? Socialinės verslininkės nusprendė pakeisti šią situaciją ir pradėjo vystyti Lietuvoje unikalų projektą – įkūrė „Hero Talents“ neigaliųjų modelių ir pranešėjų agentūrą, prie kurios realizavimo prisidėjo socialiniams verslams skirtas „Įjunk poveikį“ projektas.
„Hero Talents“ – tai pirmoji Lietuvoje neįgaliųjų modelių agentūra. Pradėjus domėtis situacija rinkoje, įkūrėjos rado vos keletą su panašiais projektais dirbančių įmonių – modelių agentūrą Didžioje Britanijoje, o kitą – JAV.
„Pastaruosius 7 metus dirbu su negalią turinčiais žmonėmis, kurių mano aplinkoje yra išties nemažai. Kiekvienas jų – išskirtinis, įdomus, tačiau neretai įvairūs jų talentai lieka nematomi. Pagalvojau, kodėl turinčių fizinę negalią žmonių neįgalinti dirbti reklamoje, kine, renginiuose? Idėja pasidalinau su socialiniams verslininkams skirto „Įjunk poveikį“ projekto mentore Simona Šimulyte – ši mintis jai labai patiko, taip viskas ir įsisuko“, – pasakoja Ema.
„Hero Talents“ bendarįkūrėja Aistė Krušinskaitė asmeniškai supranta, kokia svarbi yra neįgaliųjų integracija. Buvusi krepšininkė prieš kelerius metus patyrė stuburo traumą, apvertusią gyvenimą aukštyn kojomis. Tačiau atėmusi galimybę vaikščioti, suteikė sparnus naujoms iniciatyvoms.
„Neįgaliojo statusas daugelį priverčia susigūžti, o kartais net atsiriboti. prieš traumą ir aš bijojau šito žodžio. O dabar kone kasdien tenka pažinti naujus žmones, turinčius įvairias negalias, todėl dažnai pamąstau, kad tokie žmonės turi daugiau, ką papasakoti ir kuo pasidalinti ne tik dėl to, ką patyrė, bet ir dėl to, kad labai ilgai jų niekas neklausė, jų niekas nematė, jais nesigrožėjo. Baimė užgauti, atėmė galimybę pažinti, suprasti ir atrasti kitokį grožį, – pasakoja Aistė.
Asmeninės istorijos – motyvacinis užtaisas kitiems
Šiandien „Hero Talents“ veiklos prioritetai – fotomodeliai ir pranešėjai, kurių nuolat ieško abi „Hero Talents“ įkūrėjos.
„Abi su Aiste esame iš negalią turinčių žmonių ekosistemos: aš šioje srityje dirbu, mano vyras turi negalią, Aistė negalią patyrė prieš 6 metus. Per šį laikotarpį susipažinome su daug įdomių žmonių, todėl atrasti modelių nebuvo sudėtinga – juos jau pažinojome, jie pažinojo mus, pasitikėjo, daugelį reikėjo tiesiog padrąsinti“, – sako Ema.
Nors pašnekovė prižįsta – ne visais atvejais padrąsinti yra lengva. Dalis žmonių atsisukti į kameras dar nėra pasiruošę psichologiškai, jie susiduria su įvairiais iššūkiais, išgyvena neigimo, pykčio būsenas, kol galiausiai išmoksta susitaikyti.
„Būna visko. Daugeliui mūsų modelių teko patirti patyčių, psichologinio smurto – natūralu, kad iš to gimsta baimės, nepasitikėjimas. Tačiau mūsų užduotis – padėti jiems patikėti savimi, atrasti savyje herojus“, – sako Ema.
Suteikia pasitikėjimo ir skatina užsidirbti
Ne ką mažesnį dėmesį „Hero Talents“ skiria pranešėjams, kurie viešai dalijasi asmeninėmis istorijomis, įkvepia motyvacinėmis kalbomis, skaito pranešimus įvairiose konferencijose, vidiniuose įmonių renginiuose. Tarp jų – negalią turintys sportininkai čempionai, sužeisti kariai.
„Džiaugiamės jausdami tokių istorijų poreikį – jos motyvuoja, įkvepia, padeda suprasti, koks įvairialypis yra pasaulis, kaip svarbu priimti kitą, patikėti savimi, savo jėgomis. Agentūros atstovai supranta savo misiją – jie savo pavyzdžiu siekia ne tik šviesti, bet ir parodyti, kaip svarbu apie tai garsiai kalbėti“, – sako Ema.
Emos teigimu, dalijimasis patirtimi duoda grąžą ir patiems modeliams, pranešėjams – jie ne tik atranda galimybių užsidirbti, bet ir išsilaisvina, jaučiasi svarbia visuomenės dalimi. „Siekiame, kad negalią turintys žmonės būtų labiau matomi renginiuose, reklamose, įsitrauktų į kūrybines veiklas. Norime sukurti jiems darbo vietas, skatiname užsidirbti“, – pasakoja agentūros vadovė.
„Hero Talents“ parengė tinklalaidžių ciklą, kuriose kalbėjo apie grožio standartus, įtraukė į diskusiją žinomus žmones. Taip pat įsiamžino „Humana“ drabužių parduotuvių tinklo elektroninės parduotuvės reklaminėje kampanijoje, kur tapę modeliais neįgalieji pristatė pavasariui ir vasarai skirtus drabužius. Bendradarbiaudama su Lygių galimybių plėtros centru, agentūra greitu metu planuoja socialinę reklamą motinystės, smurtą patiriančių moterų temomis.
„Įjunk poveikį“ parama padėjo akseleruoti projektą
Nors „Hero Talents“ veiklą vykdo dar tik pusmetį, jau dabar mato – tokios agentūros labai reikėjo. Ema neslepia, jog kažin, ar mintys įkurti agentūrą būtų taip greitai ir sklandžiai materializavęsi, jei nebūtų dalyvavusi „Įjunk poveikį“ projekte, kurį įgyvendina „Versli Lietuva“ drauge su Europos socialinio verslumo ugdymo ir inovatyvių studijų institutu, „NVO aviliu“ ir „Geri norai“.
„Esu labai dėkingi Simonai Šimulytei, Aurelijai Šilinskaitei ir kitiems projekto ekspertams – sulaukėme didelio palaikymo, profesionalių konsultacijų. Drauge atradome daug skirtingų kampų, į socialinį verslą pažiūrėjome iš įvairių pusių. Apskritai prisijungimas prie socialinio verslo bendruomenės – nauja ir labai vertinga patirtis“, – sako Ema.
„Hero talents“ komanda dalyvavo Klaipėdos regione vykusiame socialinio verslo sprinte – atrankoje į socialinio verslo akseleratorių, kur jų pasiūlyta idėja buvo labai gerai įvertinta komisijos.
„Viena, kai žmogus gimsta turintis negalią, kita – kai negalia yra įgyjama. Dažnu atveju prieš įgyjant fizinę negalią, žmonės gyveno visiškai kitokį gyvenimą: turėjo darbą, buvo aktyvūs. Pasikeitus gyvenimui atsiranda didžiulių psichologinių problemų. Mane sužavėjo asmeninė Emos ir Augusto istorija taip, kaip ir vėliau prie jų prisijungusios Aistės. Viskas, ką jie daro, yra paremta asmenine patirtimi ir išgyvenimais Komandos pasiūlytas sprendimas ypatingai reikalingas Lietuvai“, – sako Simona Šimulytė, Europos socialinio verslumo ugdymo ir inovatyvių studijų instituto vadovė.
Artimiausiu metu planuojama į „Hero Talents“ įtraukti ir daugiau fizinę negalią turinčių narių, sudominti skirtingo amžiaus grupes – nuo vaikų iki senjorų. „Norėtume plėstis, neapsiriboti. Džiaugiamės vis augančiu visuomenės sąmoningumu, jų atvirumu priimti kitoniškumą“, – tikina Ema.
Socialiniams verslams skirtas „Įjunk poveikį“ projektas siekia padėti pokyčių kūrėjams, socialiniams verslininkams sėkmingai vystyti savo socialinius projektus. Socialiniai verslai, dalyvaujantys projekte, tri galimybę ugdyti savo verslumo įgūdžius, mokytis spręsti socialines problemas, matuoti savo kuriamą socialinį poveikį ir gali gauti finansinę paramą.
„Įjunk poveikį“ projekto rėmuose vyksiantys socialinio verslo sprintai jau kviečia socialinius verslus bei visus, turinčius socialinio verslo idėjų, dalyvauti ir „įjungti“ savo poveikį. Liepos 16–18 d. Panevėžyje ir rugpjūčio 13–16 d. Klaipėdoje vyksiantis renginiai padės pokyčių kūrėjams išvystyti tvarius ir komerciškai gyvybingus socialinius verslus. Projekto dalyviai, įkūrę socialinius verslus, turės progą pasinaudoti iki 15 tūkst. eurų vertės finansiniu krepšeliu, skirtu idėjų plėtrai.
Registracija į socialinio verslo sprintą Panevėžyje jau vyksta, daugiau informacijos: https://www.facebook.com/events/542171427153939
Informacija apie projekto veiklas ir artimiausius renginius viešinama: https://www.facebook.com/socialinisverslas
„Įjunk poveikį“ projektą, kuris vykdomas 2020-2021 m. laikotarpiu, įgyvendina „Versli Lietuva“ kartu su partneriais – „NVO Avilys“, „Geri norai“ bei Europos socialinio verslumo ugdymo ir inovatyvių studijų institutu. Projekto veiklos finansuojamos 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos lėšomis (Socialinio verslo iniciatyvų skatinimas Panevėžio apskrityje (Projekto Nr. 08.5.1-ESFA-K-853-01-0011); Socialinio verslo iniciatyvų skatinimas Klaipėdos apskrityje (Projekto Nr. 08.5.1-ESFA-K-853-01-0010)).